مقالات تخصصی

انواع روش های مراقبت از ناخن برای زیبایی و سلامت بیشتر

Blog Image

آیا تا به حال؛ از نزدیک به ناخن‌های دست خود نگاه کرده‌اید؟! آیا ظاهری قوی و سالم دارند؟ یا برجستگی‌ها، فرورفتگی‌ها، رنگ زرد یا شکل غیرعادی را در آنها می‌بینید؟ در هر صورت چه از آن دسته از افرادی باشید که به ناخن های خود اهمیت می‌دهند و یا کسی که دائماً کوتیکول‌های خود را می‌چیند یا می‌جود، باید بگوییم که همه ما مشتاق ناخن‌های سالم و کاملاً مانیکور شده هستیم. پس با مراقبت صحیح می‌توان از بسیاری از مشکلات ناخن جلوگیری کرد. ناخن‌های سلامت و زیبا شما را همیشه مرتب نشان می‌دهد و دست‌های شما را جوان‌تر از سن واقعی به تصویر می‌کشد.

نشانه های ناخن های سالم

در ناخن های سالم؛ رنگ صفحات ناخن صورتی مایل به سفید است و کوتیکول ها در سلامت کامل به سر می‌برند. علاوه بر آن؛ بخش سفید رنگ به شکل نیمه ماه (به نام لونولا) در پایه ناخن به شکل منظم در قسمت های پایین ناخن به صورت یک شکل در کل ناخن ها قرار گرفته است.

دست های خود را تمیز نگه دارید

پس از شستن دست‌ها، مطمئن شوید که ناخن‌ها کاملاً عاری از لکه هستند، ابتدا تمام آثار لاک را با پاک‌کننده‌های بدون استون پاک کنید، سپس ناخن‌ها را خشک کنید. آوا شامبان، M.D.، متخصص پوست در لس آنجلس و نویسنده کتاب Heal Your Skin، توصیه می‌کند که صابون را روی یک مسواک تمیز بمالید، سپس به آرامی ناخن ها و پوست اطراف آن بکشید تا کثیفی ها را پاک کند و بدین صورت، پوست مرده را بدون مواد شیمیایی خشن و خشک کننده لایه برداری کرده‌اید.

با ناخن های خود ملایم رفتار کنید

ناخن های شما ظریف هستند، پس با آنها به آرامی رفتار کنید. دکتر استرن می‌گوید استفاده از ابزارهای فلزی برای زیر ناخن بسیار مضر است، زیرا کندن بیش از حد می‌تواند باعث جدا شدن صفحه ناخن از پوست شود. اسم این عارضه (اونیکولیز) است که در افراد بالای 50 سال بیشتر رایج است. علاوه بر این؛ تمیز کردن با مواد شیمیایی و شستن ظروف با دست هم می‌تواند ناخن ها را ضعیف و شکننده کند. جانت پریستوفسکی، متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید: با پوشیدن دستکش می‌توانید از آنها در برابر صدمات محافظت کنید.

ناخن‌های خود را مرتباً کوتاه کنید

به گفته دکتر پریستوفسکی، کوتاه کردن یکنواخت برای ناخن‌ها به همان اندازه که کوتاهی برای موهایتان مهم است، اهمیت دارد و ناخن‌ها را کمتر مستعد درد و شکستگی می‌کند. بنابراین سعی کنید هر دو هفته یکبار آنها را کوتاه کنید تا ناخن هایی سالم داشته باشید.

سلامت ناخن‌ها را در اولویت قرار دهید

ناخن‌های بلند زیبا هستند، اما اگر کسی هستید که با ناخن‌های شکسته دست و پنجه نرم کرده‌اید، دکتر شامبان توصیه می‌کند که ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید. این کار باعث می‌شود تا ناخن‌هایتان قوی‌تر شوند. ناخن‌های مدل کوتاه‌تر با لبه‌های گرد مرتب به نظر می‌رسد و مدیریت آن آسان‌تر است، بنابراین لازم نیست ناخن‌های خود را در معرض فرسایش و شکستگی قرار دهید. تا زمانی که هر ناخن شکل یکنواختی داشته باشد، سلامت آنها تضمین شده است.

همیشه سوهان ناخن را در دست داشته باشید

اگر کار یا تمرین روتین شما ناخن‌هایتان را در معرض آسیب احتمالی قرار می‌دهد، دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند که یک سوهان ناخن را برای صاف کردن لبه‌های ناهموار همیشه همراه خود داشته باشید. برای صاف‌ کردن ناخن‌ها حتما سوهان ناخن را در یک جهت بکشید. سعی کنید از سوهان ناخن شیشه‌ای (که کریستال نامیده می شود) استفاده کنید. دکتر استرن می‌گوید: سوهان شیشه‌ای لبه یکنواختی را برای ناخن ایجاد می‌کند و می تواند برای ناخن های ضعیف، شکننده و آسیب دیده استفاده شود.

فراموش نکنید از ابزار ناخن خود مراقبت کنید

ضدعفونی کردن ابزار ناخن به همان اندازه مهم است که ضدعفونی کردن برس‌های آرایشی. دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند برای اینکه ناخن‌های خود را عاری از عفونت نگه دارید، ابزارهای فلزی را با آب و صابون بشویید و سپس با الکل پاک کنید تا کاملا استریل شود. پس فراموش نکنید که به طور مرتب ابزارهای یکبار مصرف مانند سوهان سمباده ای را جایگزین کنید. هیچ دلیلی برای ادامه استفاده از یک ابزار خراب شده وجود ندارد.

کوتیکول‌های خود را به حال خود رها کنید

کوتیکول‌ها هدف بسیار مهمی دارند؛ آنها پوست پایه ناخن را می‌بندد تا از ورود میکروب به داخل پوست ناخن جلوگیری کنند. بنابراین در مورد بریدن یا برداشتن کوتیکول دوباره فکر کنید، زیرا می‌تواند مهر محافظتی را بشکند و شما را در برابر باکتری ها و احتمال عفونت آسیب پذیر کند. دکتر استرن می‌گوید مراقبت از کوتیکول‌ها به ناخن ها کمک شایانی می‌کند. دبی پالمر، متخصص پوست و زیبایی می‌گوید اگر نیاز دارید کوتیکول‌های خود را به عقب برانید، هفته ای یک بار پس از دوش گرفتن با ابزار مناسب آنها را کنار بزنید و این کار را با ماساژ دادن کوتیکول ها و ناخن ها با روغن کوتیکول به پایان برسانید. دانوسیا ونک، شیمیدان آزمایشگاه زیبایی GH می‌گوید: تقویت کننده‌های سرم مانند، به سرعت جذب پوست دست می شوند و معمولاً حاوی مرطوب کننده هایی برای آبرسانی به ناخن های خشک و شکننده هستند.

از ناخن های خود با پوشش پایه محافظت کنید

هنگامی که ناخن های خود را در خانه لاک می زنید، از بیس کت غافل نشوید. دکتر پریستوفسکی خاطرنشان می‌کند که این مرحله هم از لک شدن ناخن ها توسط لاک محافظت می کند و هم کمک می کند لاک فقط با یک لایه اشباع تر و مات تر به نظر برسد. در واقع؛ لاک‌های تقویت‌کننده یک پوشش سخت براق روی ناخن‌ها ایجاد می‌کنند، آنها را تقویت می‌کنند و ضخیم‌تر نشان می‌دهند، به طوری که با این کار از ناخن ها در برابر آسیب محافظت می شود.

برچسب های روی محصولات مراقبت ناخن را بخوانید

درست مانند آرایش و مراقبت از پوست، همه برندهای لاک ناخن برابر نیستند، بنابراین مطمئن شوید که یک محصول خوب را خریداری می‌کنید و از آن استفاده می‌کنید. دکتر دبی پالمر می‌گوید: از لاک‌های حاوی مواد شیمیایی سمی مانند دی‌بوتیل فتالات، فرمالدئید و تولوئن دوری کنید، زیرا این سموم می‌توانند به شکنندگی، شکافتن و ترک خوردن ناخن های شما کمک کنند.

از تاپ کت استفاده کنید

این مرحله به همان اندازه مهم است، که سوهان زدن می تواند مهم باشد. زیرا لاک روی ناخن های شما را می پوشاند و تاپ کت به آن برق می اندازد. دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند که بعد از هربار لاک زدن یک لایه تاپ کت بزنید تا شکستن ناخن ها  را کاهش دهید، بنابراین بیشترین بهره را از مانیکور خود خواهید برد.

از درمان های اکریلیک یا ژل به مقدار کم لذت ببرید.

با هر متخصص ناخنی که صحبت کنید، قطعا به شما می گوید تا از مانیکورهای اکریلیک یا ژلی دور بمانید. این روش به همان اندازه که ماندگاری و راحتی دارند، برای ناخن ها مناسب نیستند. مشکل اصلی مانیکور ژلی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در دستگاه خشک کن است که می تواند به پوست دست و اطراف ناخن آسیب برساند و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. برای کمک به کاهش این خطر، دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند قبل از این کار از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 تا 50 استفاده کنید تا از آسیب جلوگیری کند، یا می‌توانید دستکش‌های مخصوصی را امتحان کنید که فقط خود ناخن‌ها را در معرض UV قرار می‌دهند و بقیه دست‌های شما را در برابر آسیب محافظت می‌کند. اشعه ماوراء بنفش برای پوست دست ها بسیار مضر است.

به ناخن های خود استراحت دهید

به دست های خود استراحت دهید. درست است که لاک ها باعث زیبایی دست ها می شوند، اما نباید به با زدن لاک به صورت مکرر به ناخن ها آسیب برسانیم. دکتر شامبان متخصص زیبایی می گوید: بعد از هربار پاک کردن لاک به مدت سه روز به آنها استراحت دهید و بعد سراغ لاک بعدی بروید. این کار باعث می شود تا ناخن ها بتوانند نفس بکشند و زرد نشوند. لاک طولانی مدت باعث می شود که به مرور زمان ساختار ناخن ها ضعیف شود. دکتر بر این عقیده است که پاک کننده های ناخن هم می تواند باعث ضعیف شدن ناخن های شما شوند. گاهی اوقات طبیعی بودن می‌تواند تنها چیزی باشد که ناخن‌های شما برای جوان‌سازی و طراوت به آن نیاز دارند.

دست ها و ناخن های خود را مرتب مرطوب کنید

قبل از خواب صورت خود را مرطوب می کنید، پس همین کار را برای ناخن های خود هم انجام دهید. هالی فالکون، متخصص ناخن در شهر نیویورک بر این عقیده است که؛ ترکیبی از روغن بادام و آووکادو می تواند یک مرطوب کننده فوق العاده برای ناخن های دست و پای شما باشد. این ترکیب کوتیکول ها و ناخن‌ها را هیدراته نگه می‌دارد. اما شما می توانید از هر روغن غنی از مواد مغذی یا مرطوب کننده یا حتی بالم لب هم برای مرطوب نگاه داشتن ناخن‌های خود استفاده کنید. فرمول‌های مؤثر حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند گلیسیرین، نرم‌کننده‌هایی مانند روغن‌های چرب و مواد انسدادی مانند سیلیکون‌ها هستند که با هم برای آبرسانی به ناخن و پوست استفاده می شوند.

هنگام شستن ظرف ها دستکش بپوشید

باز هم می‌گوییم: اگر با مواد شیمیایی سر و کار دارید، باغبانی می کنید یا هر کاری که باعث خیس و کثیف شدن ناخن های شما به مدت طولانی می‌شود باید از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید، که برخی از آنها دارای روکش نخی هستند. تمیز کردن ظروف بدون دستکش‌های می‌تواند ناخن‌ها را ضعیف کند. همچنین، زمانی که هوا سرد است، به یاد داشته باشید که یک جفت دستکش بپوشید تا هوا و باد سرد کار سختی را که برای مرطوب کردن انجام داده‌اید خنثی نکند و پوستی خشک، پوسته پوسته برای شما ایجاد نکند.

غذاهای غنی از پروتئین را مصرف کنید

در آخر باید بگوییم که؛ ناخن‌های شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند، بنابراین مانند شفافیت پوست یا درخشش موهایتان، می‌توانید با اصلاح رژیم غذایی ناخن‌هایتان را بهبود ببخشید. فالکون توصیه می‌کند که ویتامین‌ها و مکمل هایی مانند بیوتین، ویتامین E و روغن ماهی، غذاهای غنی از پروتئین مانند لوبیا، ماهی و آجیل را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. پس با داشتن رژیم غذایی سالم  ناخن های قوی تر و شفاف تر داشته باشید.

https://www.goodhousekeeping.com/beauty/nails/a34645/healthy-nail-care-tips/

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/nails/art-20044954

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *