مقالات تخصصی

بهترین راه‌ها مراقبت از ناخن پا

Blog Image

پاها نقشی اساسی در راه رفتن ما دارند؛ به همین منظور مراقبت از ناخن‌های پا در خانه بسیار ضروری است. اگر کوچکترین دردی در ناحیه ناخن‌ها و انگشتان پا وجود داشته باشد، راه رفتن سخت شده و ممکن است ناخن پا دچار عفونت شود. با این حال وقتی نوبت به روال‌های سلامتی و زیبایی ما می‌رسد، پاها و ناخن‌های پا اغلب نادیده گرفته می‌شوند. مهم نیست که چه فصلی باشد، رسیدگی به پاها و ناخن‌های آن باید در اولویت قرار بگیرد. در نتیجه؛ حفظ روش‌های مراقبت ناخن پا می‌تواند به شما کمک کند تا از پاها و ناخن های آن محافظت کنید. زیبایی نه تنها در ناخن‌های دست بلکه در ناخن‌های پا هم نهفته است و حس زیبایی و اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد.

مرطوب کننده دوست ناخن‌های پا

آخرین باری که پوست پای خود را مرطوب کرده‌اید کی بوده است؟! آیا مانند پوست دست به پوست پاهایتان هم اهمیت می‌دهید؟ پوست پا قابلیت سخت شدن یا پینه بستن را دارد. همچنین؛ پوست اطراف پا بدون درمان و پاکسازی می‌تواند دردهای زیادی را برای ناخن‌های پا به ارمغان بیاورد. پس مهم‌ترین کار برای درمان اولیه مرطوب کردن پا و پوست اطراف ناخن‌ها قبل از خواب یا مرطوب کردن پا توسط متخصصین ناخن قبل از انجام پدیدکور است. در واقع؛ پوست اطراف ناخن پا یکی از حساس‌ترین نقاط پوستی است که باید به صورت روتین مرطوب شده تا ناخن‌هایی نرم، سالم و منعطف داشته باشید. مرطوب نگه داشتن کوتیکول‌های ناخن پا برای جلوگیری از ترک خوردگی و بریدگی پوست مهم و ضروری است. درواقع یکی از راه‌های مراقبت ناخن به شمار می‌آید.

نکات مراقبت از ناخن:

  • هر روز لوسیون مرطوب کننده را روی پاهای خود ماساژ دهید.
  • لوسیون یا کرم پا را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • هرگز اجازه ندهید ناحیه بین انگشتان پا بیش از حد مرطوب شود، زیرا باعث ایجاد قارچ می شود.
  • یکی از راه‌های دستیابی به پاهای نرم و مرطوب این است که قبل از خواب مقداری لوسیون مالیده و جوراب پای خود بکشید.

شستشو و پاکسازی پوست پا و ناخن‌ها

حتماً روزانه پاهای خود را بشویید. شستشو و پاکسازی مرتب می‌تواند به پوست اطراف ناخن پا کمک کند تا سلامت خود را حفظ کرده و دچار عفونت یا گوشه کردن ناخن نشود. بنابراین داشتن عادات بهداشتی خوب مهم است. پاکسازی با لوسیون یا استفاده از لایه بردارها از سفت شدن پوست پا و پینه بستن پاشنه جلوگیری می‌کند. دقت داشته باشید، هنگام بازگشت به خانه، شستن پا را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید. انجام این کار جدا از اینکه نشانه ای از بهداشت خوب است، از حمل کثیفی به رختخوابتان نیز جلوگیری می‌کند. آنها را با صابون و آب گرم بشویید. این کار پاهای شما را از عرق، کثیفی و باکتری‌ها پاک می‌کند. به فضاهای بین انگشتان پا توجه بیشتری کنید. سپس پاهای خود را به آرامی با حوله پاک کنید.

ناخن‌های پای خود را نیز تمیز نگه دارید. اگر در تابستان با صندل راه می‌روید، ممکن است متوجه شوید که ناخن‌های پایتان کثیف می‌شود. برای تمیز کردن پاهایتان وقت بگذارید. در حالی که پاهای خود را می‌شویید، از سنگ پا برای صاف کردن پاهای خود استفاده کنید و پوست خود را لایه برداری کنید. این کار همچنین کف پاهای شما را ماساژ می‌دهد.

نکات مراقبت از ناخن:

  • قبل از خواب بهترین زمان برای شستشو و مرطوب کردن پوست اطراف ناخن و پاشنه پا است.

ناخن های پا را مرتب کوتاه کنید

کوتاه کردن ناخن‌های پا باید با مهارت خاصی به صورت مرتب انجام شود تا دچار درد و مشکل نشوید. در واقع؛ پاها برای بیرون رفتن نیازمند پوشیدن کفش هستند و اگر ناخن‌های پا بیش از اندازه بلند باشند و به صورت مرتب کوتاه نشوند ناخن‌های پا گوشه کرده و با درد عفونت همراه خواهند شد. دقت داشته باشید که کوتاه کردن بیش از حد می‌تواند منجر به رشد سریع ناخن‌های پا شود. کوتاه کردن آنها به روش نادرست منجر به رشد کج ناخن‌های پا می‌شود؛ که می‌تواند بسیار دردناک باشد. دقت داشته باشید که ناخن های پا را مستقیماً برش دهید، نه اینکه لبه‌ها را به صورت منحنی کوتاه کنید. همچنین؛ باید از کوتاه کردن خیلی کوتاه آنها اجتناب کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به رشد ناخن‌های پا یا عفونت شود. اگر واقعاً شکل گرد را به جای مربع صاف ترجیح می دهید، از سوهان ناخن برای صاف کردن برآمدگی ها و کمی انحنا به لبه ها استفاده کنید، بنابراین در نهایت یک شکل مربع با لبه های گرد خواهید داشت.

نکات مراقبت از ناخن:

  • ناخن‌ها باید هفته‌ای یکبار کوتاه شوند.
  • هرگز از قیچی ناخن برای کوتاه کردن ناخن استفاده نکنید.
  • از سوهان ناخن برای صاف کردن لبه های ناهموار استفاده کنید.
  • برای کوتاه کردن ناخن پا حتما از ناخن گیر مناسب استفاده کنید.
  • گوشه های ناخن را به صورت مرتب و یک اندازه برش بزنید تا در گوشت پا نرود.
  • اجازه ندهید که ناخن پا به حدی بلند شود که در کفش باعث اذیت شما شود و با خود درد را به همراه داشته باشند.

پدیکور هر دو هفته یکبار

هر دو هفته یکبار پاهای خود را پدیکور کنید. لاک زدن آنها لزوماً نباید بخشی از هر روال پدیکور باشد، اما شما می‌توانید با یک پدیکور معمولی هم، تفاوت پاهایتان را احساس کنید. پدیکور باعث می شود تا پوست پای شما عاری از هر گونه خشکی شود و ناخن های پا همیشه تمیز و سوهان کشیده باشند.

نکات مراقبت از ناخن:

  • بهتر است که پدیکور توسط یک متخصص ناخن انجام شود.

لاک زدن بیش از حد ممنوع

درست است که لاک زدن باعث زیباتر شدن ناخن دست و پا می‌شود. اما به یاد داشته باشید که لاک زدن مکرر و بدون استراحت باعث زرد شدن ناخن‌ها، ایجاد ترک‌های ریز، بسته شدن سوراخ های سطح ناخن و کمبود سطح اکسیژن در آنها می‌شود. بنابراین استفاده نکردن از لاک در طولانی مدت همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می تواند باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شود.

نکته:

  • سعی کنید هر یک هفته یکبار به ناخن های خود استراحت دهید و لاک هایتان را پاک کنید.
  • از لاک هایی با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • از لاک های درمانی برای برطرف کردن مشکلات و آسیب‌های سطح و بافت ناخن، مانند ترک، شکستن، لایه لایه شدن، ریش ریش شدن، تغییر رنگ‌های ناخن مانند لک و زردی استفاده کنید. این محصولات تنوع بالایی دارند و هر یک به طور تخصصی مشکلات ناخن را درمان و برطرف می‌کنند.

برای مراقبت از ناخن ها چه باید کرد؟

از مصرف استون خودداری کنید

استون به سبب ساختار مولکولی‌اش، باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ها و پوست اطراف آن می‌شود. پس بهتر است که از محلول‌هایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.

نکات مراقبت از ناخن:

  • استفاده بیش از یکبار در هفته از پاک‌کننده‌های لاک (آستون) مجاز نیست.

داشتن تغذیه مناسب برای رشد و سلامت ناخن‌های پا

همانطور که داشتن تغذیه مناسب برای سلامت ناخن‌های دست مهم است برای سلامت و رشد صحیح ناخن‌های پا هم امری ضروری است. کمبود کلسیم و ویتامین‌های دیگر در بدن باعث شکنندگی ناخن‌ها و ضعیف شدن بافت آنها می‎شود. برای ترمیم این کمبودها باید تغذیه خود را درست کرده یا از قرص های ویتامین و کلسیم در کنار رژیم استفاده کنیم.

نکته:

  • آجیل‌ها، چغندر، سویا، لوبیا، عدس، غلات کامل، سبزی و … باعث تقویت رشد ناخن ها می شوند.

کفش مناسب بپوشید

پوشیدن کفش مناسب باعث می شود تا پاها تمیز، خشک و در دمای راحت قرار بگیرند و کوچکترین فشاری به ناخن های پا وارد نشود. پوشیدن کفش تنگ قطعا باعث شکنندگی و فشار در ناخن‌های پا می‌شود و صدمات جدی را به آنها وارد می‌کند. سعی کنید ناخن های پا را در تابستان با صندل و کفش‌های مناسب خنک نگه دارید.

نکات مراقبت از ناخن:

  • پاها را در زمستان با چکمه ها و جوراب‌های ضد آب گرم نگه دارید.
  • اگر در تابستان کفش‌هایی می‌پوشید که پاهایتان را گرم می‌کند، ممکن است پا و ناخن‌ها دچار بو یا عفونت قارچی شوند.

برای مراقبت از ناخن ضعیف پیش ناخن‌کار حرفه‌ای بروید

اگر می‌خواهید کاشت ناخن بر روی پا انجام دهید حتما پیش یک ناخن کار حرفه‌ای بروید تا کاشت ناخن پا را روی اصول انجام دهد. حتما از قارچ کش‌ها باید قبل از کاشت ناخن استفاده کرد تا ناخن پا دچار قارچ و عفونت شدید نشود.

نکات مراقبت از ناخن:

  • به صورت اصولی ناخن‌های پا را سوهان کشی کنید تا گوشه های ناخن داخل گوشت پا نرود.

پدیکور در خانه

پاهای خود را به مدت 5-10 دقیقه در یک کاسه بزرگ آب گرم خیس کنید. به عنوان یک درمان اضافی، ممکن است بخواهید آب را با چند قطره اسانس یا نمک دریای ترکیب کنید تا به ترتیب بوی پاها را خوشبو نگه دارد و پوست سخت را نرم کند. اگر پوست سفت شده در اطراف ناخن های پاهای شما نیاز به آبرسانی بیشتری دارد، می‌توانید پاهای خود را برای مدت طولانی تری خیس کنید.

پاهای خود را با اسکراب پا و سنگ پا لایه برداری کنید. این کار پوست های خشک و مرده را از بین می برد و پاهای شما را نیز مرطوب می‌کند. پوست پاهای شما ضخیم تر است و برای نرم و صاف نگه داشتن آن مهم است که پوست مرده را با لایه برداری از بین ببرید. اسکراب را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید و سپس بشویید. مطمئن شوید که از یک حرکت ملایم سوهان استفاده کنید و هرگز خیلی محکم مالش ندهید. اگر پینه های سختی دارید، از یک پینه تراش استفاده کنید تا آنها را از پاشنه ها و کناره های انگشتان پا پاک کنید.

مراقب ناخن‌های پا باشید؛ کوتاه کردن ناخن ها در حالی که هنوز نرم هستند کار را بسیار آسان می کند. به یاد داشته باشید که آنها را مستقیماً کوتاه کنید، نه خیلی کوتاه. از یک چوب نارنجی یا یک فشار دهنده کوتیکول استفاده کنید تا به آرامی کوتیکول های خود را به سمت پوست خود برگردانید. در نهایت مقداری روغن کوتیکول را روی ناخن ها و کوتیکول های خود بمالید تا این ناحیه مرطوب شود و کوتیکول های شما پاره نشود.

در صورت تمایل، می‌توانید روغن کوتیکول را به ناخن های پای خود بمالید تا لبه های سفت شده را نرم و مرطوب کند و با ابزار فشاردهنده کوتیکول‌ها را به عقب فشار دهید تا ناحیه ای صاف و باز برای لاک خود ایجاد کنید.

مطمئن شوید که فشار زیادی وارد نکنید، در غیر این صورت ممکن است در معرض خطر بریدن کوتیکول ها و قرار گرفتن پاهای خود در معرض عفونت قارچی احتمالی باشید.

نکات مراقبت از ناخن:

  • مدت زمان مرطوب کردن پاها بستگی به سفتی پوست پا دارد. پس بنا به خشکی و سفتی پوسته های پا آن را در آب قرار دهید.
  • برای لایه برداری پوست سفت شده پاشنه و قسمت پایین پا از سوهان پا یا سنگ پا استفاده کنید.
  • از جداکننده های انگشت پا برای باز نگه داشتن انگشتان پا استفاده کنید. این کار فرآیند لاک زدن را آسان تر می‌کند.

منبع:

https://www.wikihow.com/Care-for-Your-Feet-and-Toenails

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *