مقالات تخصصی

کرم تقویت کننده ناخن چیست و چه تاثیری بر سلامت ناخن ها دارد؟

ناخن ها یکی از تاثیرگذارترین قسمت ها در بدن انسان هستند که می توانند زیبایی را به راحتی به رخ بکشند. اما این زیبایی ارزان به دست نمی آید که ارزان هم از دست برود. بنابراین به صورت مرتب باید ناخن ها را تقویت کرد تا سلامت آنها به مخاطره نیفتد. ناخن‌های قوی و سالم می‌توانند نشانه‌ای از سلامتی باشد، اما متاسفانه گاهی اوقات ناخن‌های ما آن‌طور که می‌خواهیم قوی نیستند. خبر خوب این است که ما همیشه می‌توانیم در سبک زندگی و عادات خود تغییراتی ایجاد کنیم تا به تقویت ناخن‌هایمان کمک کنیم و آنها را به جایی که می‌خواهیم برسانیم. استفاده از کرم تقویت کننده ناخن در روتین مراقبت از دست و ناخن‌ ها و درمان شکنندگی ناخن یک ضرورت است. پس به همین منظور در این مطلب به اهمیت تقویت ناخن ها با استفاده از کرم های تقویت کننده می‌پردازم.

کرم تقویت کننده ناخن چیست؟

این روز‌ها کمتر کسی را می‌توان یافت که به وضع سلامت ناخن و دست‌های خود اهمیت ندهد. چرا که همانطور که پزشک متخصص آمریکایی می‌گوید: دست‌ها مانند قلب دوم هر انسانی محسوب می‌شوند که باید در کمال صحت و سلامت نگه داشته شوند. استفاده از کرم تقویت کننده ناخن به بازگرداندن کراتین به ناخن ها و افزایش استحکام و دوام آنها کمک می کند. بیشتر تقویت کننده های ناخن شبیه لاک ناخن شفاف یا کرم های تقویتی هستند که مستقیماً روی ناخن ها اعمال می شوند. بیشتر مردم از تقویت کننده های ناخن استفاده می کنند که به آنها سفت کننده ناخن نیز گفته می شود، به این امید که ناخن هایی قوی تر، سالم تر و زیباتر داشته باشند. این تقویت کننده ها ناخن ها را به اندازه ای قوی می کند که بدون شکستگی رشد کنند.

مزایای کرم تقویت کننده ناخن

ناخن های دست یکی از مهم ترین قسمت های دست به شمار می آیند؛ پس از آنجایی که مراقبت از آنها در اولویت قرار دارد باید بدانیم که از چه کرمی برای تقویت آنها استفاده کنیم. کرم های تقویت کننده ناخن محصولی ترکیب شده به منظور بازسازی و ترمیم ناخن های آسیب دیده و شکسته است، که باعث بهبود بافت ناخن و مشکلاتی مانند شکستکی، ترک خوردگی در قسمت میانه ناخن، پوست پوست شدن اطراف ناخن و … می شود. در واقع؛ این تقویت کننده های ناخن کمک می کنند سطح کراتین روی ناخن آسیب دیده از خشکی بیش از حد نجات یافته و شما شاهد رشد بهتری از ناخن هایتان باشید. این رشد به زیبایی و سلامت ناخن های شما کمک می کند.

علت کاهش رشد و شکنندگی ناخن ها

در واقع؛ شکنندگی صفحه ناخن (یا شکنندگی) یک شکایت رایج است که تا 20٪ از جمعیت، به ویژه زنان بالای 50 سال را تحت تاثیر خود قرار می دهد. جالب است بدانید که شکنندگی ناخن دست به خاطر اینکه بیشتر در معرض آب و مواد شوینده قرار می گیرد شایع تر از شکنندگی ناخن پا است. بنابراین؛ رشد ناخن ها و شکنندگی آنها تحت تاثیر شرایط فیزیکی و کاری و کمبود‌های تغذیه ای خواهد بود. این مورد همان طور که گفتیم؛ در خانم های خانه دار نیز بسیار مشهود است. با توجه به کالج آمریکایی استئوپاتیک پوست، ناخن های شکننده به دو دسته تقسیم می شوند: خشک و شکننده یا نرم و شکننده. ناخن های خشک و شکننده نتیجه رطوبت بسیار کم هستند. آنها بیشتر به دلیل شستن و خشک کردن مکرر ناخن ها ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر، ناخن‌های نرم و شکننده در اثر رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند که اغلب در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شوینده، پاک‌کننده‌های خانگی و پاک‌کننده‌های ناخن است.

دو شکل مهم شکنندگی ناخن

حال با توجه به عوامل ایجادکننده، می‌توان 2 شکل شکنندگی ناخن را تشخیص داد: یک شکل اولیه «سندرم ناخن ایدیوپاتیک یا شکننده» و شکل دوم به دلایل مختلفی مانند اختلالات التهابی ناخن، عفونت‌ها، بیماری‌های سیستمیک و شرایط عمومی، تروما و تغییر آب و هوا بر روی ناخن ها شکل می‌گیرد. هیدراتاسیون ناخن ماده ای است که می تواند به کمک این کمبودهای ناخن بیاید و در مکمل های خوراکی NF ایدیوپاتیک، ویتامین ها (به ویژه بیوتین که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود)، عناصر کمیاب و اسیدهای آمینه (به ویژه سیستئین) برای درمان مفید گزارش شده است. علاوه بر این، چندین محصول مانند کرم تقویت کننده ناخن و لاک ها را می‌توان برای بازسازی صفحه ناخن آسیب دیده و کاهش اثرات روانی این مشکل رایج در نظر گرفت.

کمبود مواد مغذی

یکی دیگر از دلیل مهم کاهش رشد و شکنندگی ناخن ها کمبود مواد مغذی است، عموما کمبود روی و منیزیم در خون می تواند منجر به کاهش رشد و حالت شکنندگی در ناخن ها گردد، که استفاده از مولتی ویتامین ها و یا برخی از مکمل های مخصوص مو و ناخن همچون بیتوین می توانند مشکل را بر طرف کنند.

سایر علل شکنندگی ناخن عبارتند از:

سن

ناخن ها معمولاً با افزایش سن تغییر می کنند و اغلب کدر و شکننده می شوند. در حالی که ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، ناخن‌های دست اغلب نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

کمبود آهن

این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن آهن کافی دریافت نمی کند، که منجر به کاهش سطح گلبول های قرمز خون شود. پزشک شما ممکن است سطح فریتین شما را اندازه گیری کند و در صورت پایین بودن آن مکمل و کرم تقویت کننده ناخن تجویز کند.

کم کاری تیروئید

در کنار ناخن های شکننده، علائم سطح پایین تیروئید ممکن است شامل ریزش مو، خستگی، افزایش وزن، یبوست و افسردگی باشد. پزشک شما می تواند کم کاری تیروئید را با هورمون مصنوعی تیروئید لووتیروکسین درمان کند که می تواند به صورت خوراکی مصرف شود.

تفاوت کرم تقویت کننده ناخن با کرم های مرطوب کننده

معمولا به انواع کرم‌های نرم‌کننده و تقویت‌کننده ناخن‌ها، کرم ناخن گفته می‌شود. کرم ناخن در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که شامل کرم نرم‌کننده ناخن و کوتیکول و کرم تقویت‌کننده ناخن است که بهتر است برای سلامت نگه داشتن ناخن‌ها و همچنین درمان شکنندگی ناخن‌ ها و لایه لایه شدن از آن‌ها استفاده کرد. تفاوت این دو کرم دقیقا در همین جا مطرح می شود. خاصیت تقویت کنندگی این کرم کرم ها وجه تمایز آنها هستند.

بهترین راه تقویت ناخن

همانطور که گفتیم کرم های تقویت کننده ناخن یکی از انواع کرم ناخن هستند که در ترکیبات آن کراتین هیدرولیز شده، روغن‌های گیاهی مانند روغن جوجوبا یا گلیسیرین در ترکیبات آن وجود دارد که باعث نرمی کوتیکول‌های ناخن شده و همچنین باعث می‌شوند که ناخن‌ها لایه لایه و شکسته نشوند. با استفاده از انواع کرم تقویت ناخن به راحتی می‌توان بهترین تقویت ناخن را انجام داد. البته تقویت ناخن ها می تواند با ترکیب آبلیمو و گلیسیرین هم انجام شود. پس برای مراقبت از ناخن های شکسته، مراقبت از ناخن های کاشت،مراقبت از ناخن بعد از مانیکور، مراقبت از ناخن های ضعیف بسیار لازم و ضروری است.

چه کسانی به تقویت کننده های ناخن احتیاج دارند؟

تقویت کننده ناخن نه تنها برای ناخن های بیمار، بلکه برای ناخن های سالم هم کاربرد دارد. با این تفاوت که میزان مصرف آن می تواند کم تر باشد. مهم ترین گروهی که در این دسته قرار می گیرند افرادی هستند که ناخن‌های شکننده، نازک، لایه لایه شده، زرد یا لک دار، ناخن ها ضعیف بعد از کاشت ناخن یا ریمو ژلیش دارند و باید برای تقویت ناخن هایشان حتما از کرم های تقویت کننده ناخن استفاده کنند. جالب است بدانید که؛ ریمو ناخن ها بعد از کاشت، لمینت، کاور یا حتی ژلیش می تواند موجب آسیب جدی به ناخن ها شود. از این رو لازم است که با تقویت کننده به ناخن هایتان جان بدهید و بگذارید برای مدتی نفس بکشند. علاوه بر این کسانی که ناخن های سالم و خوش فرم دارند هم می توانند برای حفظ سلامت ناخن هایشان از تقویت کننده استفاده کنند.

نحوه استفاده از کرم های تقویت کننده ناخن

نحوه استفاده از این کرم به این صورت است که باید ابتدا کرم را بر روی انگشتان دست و پا بریزید و به آرامی و به صورت مدور آن را روی انگشتان دست و پا، قسمت پوست کناری ناخن و خود ناخن ها ماساژ دهید و به پوست خود اجازه دهید تا بتواند کرم را جذب کند.

نکته: اگر می‌خواهید کرم‌های تقویت کننده ناخن تاثیر بیشتری بر روی ناخن ها و پوست اطراف آن بگذارند حتما قبل از کرم زدن به آنها لازم است حمام کنید تا تاثیر گذاری این کرم ها بیشتر شود. با انجام این عمل، میزان نرمی ریشه و پوست دور ناخن بیشتر شده و کرم راحت تر به داخل منافذ پوست نفوذ می کند.

بهترین زمان استفاده از کرم تقویت کننده ناخن

بهترین زمان برای استفاده از کرم تقویت کننده ناخن بستگی به تحرک و میزان استفاده از دست ها دارد. به طور معمول خانم ها در طول روز کارهای زیادی را به دستان خود مانند درست کردن غذا و شستن ظرف ها انجام می‌دهند به همین منظور شب تا صبح یعنی در هنگام خواب بهترین زمان برای استفاده از کرم های تقویت کننده ناخن است. متخصصین ناخن بر این باور هستند که پوست انسان هر شب خود را ترمیم می کند، در نتیجه مناسب‌ترین زمان استعمال این کرم بر روی پوست دست است. بدین صورت پوست های مرده و بیمار جای خود را با کرم های تقویت کننده به پوست های قوی و سالم می دهند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/brittle-nails

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6994568/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *