مقالات تخصصی

هر آنچه باید درباره سلامت و زیبایی ناخن­های پا بدانیم

مراقبت از ناخن پا

بسیاری از ما فقط به ظاهر دست­های خود فکر می­کنیم، اما به ناخن پاها، بیست و شش استخوان و سی و سه مفصل که هر یک از پاهای ما را به بخش پیچیده ای از سیستم اسکلتی عضلانی تبدیل می کند، فکر نمی­کنیم. با این حال، رعایت بهداشت و سلامت پا فقط پاهای ما را زیبا نگه نمی‌دارد، بلکه ناخن  و پوست پاهای ما را عاری از درد و هر گونه عفونت یا تورم می کند. در واقع؛ رعایت بهداشت پا بسیار بیشتر از شستن پاها در حین دوش گرفتن یا حمام کردن است. مراقبت روزانه از پا یک فرآیند چند بخشی است؛ که در ادامه بیشتر به آن می­پردازیم.

بخش اول؛ راه های مراقبت ناخن پا

اولین قدم در مراقبت از پاها، رعایت یک روند مراقبتی روزانه است که فقط به طور اختصاصی برای آن هاست. اقدامات زیر برای مراقبت روزانه از پاهای شما پیشنهاد شده است.

پاهایتان را به خوبی بشویید

هر روز پاهای خود را با استفاده از صابون ملایم بشویید و خشک کنید. حتما بین انگشتان پا را تمیز نگه دارید. این کار نه تنها به جلوگیری از تجمع کثیفی بین انگشتان پا کمک می­کند، بلکه روشی موثر برای عادت دادن به چک کردن روزانه پاهایتان است.

جوراب­های خود را روزانه عوض کنید

بعد از هر بار شستن پاها و انگشت­های آن، حتما آن را با یک حوله تمیز خشک کنید و جوراب­هایتان را به صورت روزانه عوض کنید تا پاها تمیز و عاری از میکروب بماند. این کار کمک می­کند تا ناخن­هایتان همیشه تمیز و سالم باشند. اگر از جوراب­های پددار استفاده می‌کنید بهترین روش را انتخاب کرده اید برای اینکه این نوع از جوراب­ها رطوبت پاها و انگشتان پا را دفع کرده و همچنین؛ احتمال ابتلا به تاول­ها و پینه پا را کم می‌کند.

برای مراقبت از ناخن پا، کفش مناسب بپوشید

پوشیدن کفش مناسب یکی از روش­های سلامت ناخن­ها است. زیرا اگر کفش مناسب پا نباشد و مرتب در قسمت جلویی پا احساس زدگی کنید باعث می­شود تا ناخن­های پا داخل گوشت پا فرو روند و درد بیشتری را در هنگام راه رفتن احساس کنید. کفش باید هم از داخل و هم از بیرون تمیز باشد و اگر از دویدن لذت می‌برید، نباید دو روز متوالی با یک جفت کفش بدوید. به این ترتیب رطوبتی که در طول روز در قسمت پاها جمع می‎‌شود، می‌تواند خشک شود.

ناخن­های پا را پدیکور کنید

پدیکور یک روش درمانی است که علاوه بر بهبود ظاهری ناخن­های پا، به حفظ سلامت آنها نیز کمک می کند. در این روش به کمک ماساژ پا، ابتدا خستگی پا رفع می شود و سپس با رطوبت رسانی به آن، پوست پا نرم و صاف می­گردد. در پدیکور با لایه برداری ملایم پوست پا، سلول‌های مرده پوست پا از بین می رود و با  فرم دادن به ناخن­های پا و حذف گوشت­های اضافه اطراف ناخن­ها، زیبایی پاها دوچندان می­شود.

فواید پدیکور

فواید پدیکور

در صورتی که پدیکور به صورت مداوم انجام شود، می­تواند موجب افزایش گردش خون در ناحیه کف پا شود. با ماساژی که به پا داده می­شود، خستگی پا رفع می­گردد. از سوی دیگر میخچه، پینه، ترک خوردگی، پوست ضخیم و خشک کف پا از بین می رود و پاها زیبا و لطیف می‌شود. این کار همچنین موجب جوانسازی پوست و تسکین عضلات پا می­شود.

مراحل پدیکور ناخن پا

پس اگر ناخن­های شما دارای لاک است، پیش از پدیکور کردن ابتدا باید لاک آنها را پاک کنید. پاهای خود را تا مچ پا و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب گرم حاوی کوکتل پدیکور و یا نمک حمام قرار دهید. نمک حمام و کوکتل پدیکور موجب کاهش التهابات پا و افزایش لطافت و نرمی پوست پا می­گردد. بعد از گذشت 10 دقیقه پاها را از آب بیرون آوره و با حوله خشک کنید.

پس از خشک شدن پاشنه پا، این ناحیه را به وسیله سوهان مخصوص پا بتراشید. در صورتی که پاهای شما دچار ترک است، پوست پاشنه آن را با احتیاط فراوان با تیغ پا بتراشید به طوری که آسیبی به کف پاها وارد نگردد.  سپس ناخن­ها را به وسیله ناخن گیر یا سوهان ناخن به میزان دلخواه خود کوتاه کنید. اکنون به کمک عقب زن، کوتیکول‌های ناخن را عقب بزنید و آنها را با گوشت گیر ناخن بردارید. برای صیقل دادن ناخن­ها، بافر را به آرامی روی سطح ناخن­ها بکشید. بافر در حقیقت شبیه سوهان ناخن است اما سطح آن از اسفنج ساخته شده است. پس از صیقل دادن ناخن­های پا، نوبت به پولیش کردن آنها می رسد. این کار موجب براق شدن سطح ناخن­ها می­شود. در نهایت پس از اتمام تمامی مراحل پدیکور، باید پاها را با کرم مرطوب کننده پا ماساژ دهید.

بخش دوم؛ مراقبت از ناخن پا

ناخن­های پا را به صورت مرتب و به صورت اصولی کوتاه کنید

حداقل هر دو هفته یکبار ناخن­های پا را کوتاه کنید. آنها را مستقیماً برش دهید و نه به صورت مورب. سپس لبه‌های تیز را به یک سمت سوهان بکشید. با این کار از انگشتان پا در برابر ناخن­های تیز و دندانه دار محافظت می­کند. دقت داشته باشید تا قبل از استفاده از ناخن گیر یا قیچی، آنها را در الکل قرار دهید تا عاری از باکتری باشند. همیشه مراقبت از ناخن پای خود با وسایل تمیز مانند سوهان و ناخن گیر ضد عفونی شده شروع کنید. اگر رسیدگی به ناخن­های پا برایتان سخت است حتما به یک متخصص ناخن برای پدیکور آن مراجعه کنید.

زیبایی ناخن پا

مراقبت های پزشکی را دنبال کنید

اگر ناخن­های پای شما تغییر رنگ داده است، به دنبال مراقبت­های پزشکی باشید. تغییر رنگ ناخن‌های پا ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامت جدی‌تر مانند عفونت قارچی باشد. ناخن‌های سالم در جایی که مستقیماً به پوست می‌چسبند، رنگ صورتی کم‌رنگ دارند. همچنین هرگز از لاک روی ناخن­های تغییر رنگ داده استفاده نکنید؛ برای اینکه نمی­توانید از روند رشد بیماری در بین ناخن­های پا با خبر شوید. پس همیشه اول درمان را به کارهای زیبایی ناخن مانند کاشت، لمینت، کاور یا حتی ژلیش ترجیح دهید.

بخش سوم؛ مراقبت از ناخن ضعیف

چک کردن روزانه پا ممکن است برای برخی افراطی به نظر برسد، اما به صراحت باید بگوییم که این عمل می‌تواند برای پا و ناخن‌هایتان بسیار مفید باشد. این عادت به چک کردن روزانه پاها می‌تواند مشکلات جزئی را به راحتی رفع کند. حتی کوچکترین ترک‌ها هم می‌توانند در صورتی که به درستی مدیریت نشوند، به عفونت‌های پا منجر شوند. اما گاهی اوقات به دلیل عوامل مختلفی، ناخن‌های پا ممکن است ضعیف و شکننده شوند. در این شرایط، لمینت ناخن به ویژه برای ناخن‌های پا می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب باشد. این عمل باعث افزایش استحکام و قدرت ناخن‌ها می‌شود و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کند.

چک کردن تغییر دما در پاها

اگر متوجه شدید که یک قسمت از پای شما گرم و قسمت دیگر سرد است، ممکن است گردش خون ضعیفی داشته باشید. یکی دیگر از علائم گردش خون ضعیف، ریزش مو در ساق پا است. اگر هر یک از این عوارض را تجربه کردید، حتماً به یک متخصص مراقبت از پوست مراجعه کنید. علاوه بر این؛ ناخن­های که در گوشت پا فرو می­روند و باعث عفونت و ورم در آن ناحیه می­شوند و در لمس حساس یا دردناک هستند هم نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

مراقبت از ناخن پا در خانه

برای داشتن پاهای زیبا لازم نیست به یک سالن گران قیمت بروید. با کمی زمان و تلاش و چند وسیله که می‌توانید در داروخانه محلی خود پیدا کنید، می‌توانید یک آرایش شگفت‌انگیز پا را در خانه به خودتان هدیه دهید.

مراقب از ناخن پا از طریق ماساژ

پاهای خود را ماساژ دهید

ماساژ دادن پاها نوعی نوازش محسوب می‌شود؛ پس شما می­توانید در محیط خانه این کار را با روغن مخصوص پا انجام دهید. پوست پا قابلیت سخت شدن یا پینه بستن را دارد. همچنین؛ پوست اطراف پا بدون درمان و پاکسازی می‌تواند دردهای زیادی را برای ناخن‌های پا به ارمغان بیاورد. پس مهم‌ترین کار برای درمان اولیه مرطوب کردن و ماساژ دادن پا و پوست اطراف ناخن‌ها قبل از خواب یا مرطوب کردن پا توسط متخصصین ناخن قبل از انجام پدیکوراست. در واقع؛ پوست اطراف ناخن پا یکی از حساس‌ترین نقاط پوستی است که باید به صورت روتین مرطوب شده تا ناخن‌هایی نرم، سالم و منعطف داشته باشید. مرطوب نگه داشتن کوتیکول‌های ناخن پا برای جلوگیری از ترک خوردگی و بریدگی پوست مهم و ضروری است. درواقع یکی از راه‌های مراقبت ناخن به شمار می‌آید.

ابزارهایی که می توانید برای مراقبت روزانه از ناخن و پوست پا استفاده کنید

مراقبت از پاها مستلزم داشتن ابزار تخصصی است که شما می­توانید در خانه آن را داشته باشید. این ابزارها شامل: یک جفت قیچی یا ناخن گیر بهداشتی، آینه­ای برای دیدن کف پا، سوهان و بافر مخصوص و شخصی، لاک پاک کن غیر استونی، روغن آروماتراپی، مرطوب کننده و نرم کننده پا، برس اسکراب ناخن پا، سنگ پا، گیره ناخن، فشار دهنده کوتیکول یا چوب نارنجی، یک جفت جوراب و حوله وسایلی است که می توانید به راحتی از آن­ها در محیط خانه استفاده کنید.

بگذارید ناخن ها نفس بکشند

نفس کشیدن حق ناخن­های دست و پا است و باید هر دو هفته یک بار به آنها استراحت داد. درست است که لاک زدن باعث زیباتر شدن ناخن دست و پا می‌شود، اما به یاد داشته باشید که لاک زدن مکرر و بدون استراحت باعث زرد شدن ناخن‌ها، ایجاد ترک‌های ریز، بسته شدن سوراخ های سطح ناخن و کمبود سطح اکسیژن در آنها می‌شود. بنابراین استفاده نکردن از لاک در طولانی مدت همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می تواند باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شود. همچنین؛ دقت داشته باشید که استون به سبب ساختار مولکولی‌اش، باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ها و پوست اطراف آن می‌شود. پس بهتر است که از محلول‌هایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.

منبع:

https://artnaturals.com/blog/healthy-and-attractive-feet-for-life.html

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/healthy-feet-tips

https://www.webmd.com/beauty/features/foot-cream-toenail

https://www.sharecare.com/health/foot-care-hair-nail-health/what-is-nail-care

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *