مقالات تخصصی

روتین های مراقبت از ناخن برای داشتن دست های زیبا

Blog Image

فرقی نمی‌کند چند ساله هستید، داشتن ناخن‌های زیبا و سالم همیشه جذاب است. استفاده مداوم از مواد شوینده، کاشت ناخن، لاک زدن مداوم و قرار گرفتن مواد کاشت روی سطح ناخن‌ها، به مرور زمان باعث از بین رفتن سلامت ناخن‌‌ها می‌شود. پس رعایت روتین های مراقبت از ناخن در خانه امری ضروری بوده تا بتوانید دست‌های زیبا داشته باشید. در واقع؛ روتین مراقبت از ناخن شامل مراحلی است که باید به صورت روزانه یا هفتگی انجام شود تا در کنار تغذیه مناسب، یک روتین مراقبت از ناخن کامل داشته باشید. بنابراین اگر زیبایی و سلامت ناخن‌‌های پا و دست‌هایتان برای شما اهمیت دارد، بهتر است از یک روتین منظم برای مراقبت از آن‌ها استفاده کنید. به همین منظور در این مطلب به نکات مهم روتین مراقبت از ناخن می‌پردازیم تا بیشتر درباره آن بدانیم.

مراقبت ناخن

ناخن‌ها بیشتر از پوست دست‌ها قربانی بی‌توجهی ما می‌شوند و نتیجۀ این بی‌توجهی، ناخن‌هایی خشک و شکننده است. متاسفانه؛ مواد شوینده‌ و ضدعفونی‌کننده‌ها باعث شده که پوست دست‌ها خشک و آسیب‌پذیر شوند و به همین صورت به ناخن ها آسیب بیشتری برسد. در نتیجه؛ چه مراقبت از ناخن شما نوعی خودمراقبتی باشد، یا صرفاً مراقبت معمولی باشد، نگه داشتن ناخن های شما در حالت عالی یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

از تماس با آب خودداری کنید

آیا می‌دانید ناخن‌ها بعد از حمام طولانی چقدر نرم و خم می شوند؟ شستن دست‌ها را متوقف نکنید، اما به روش‌هایی توجه کنید که می‌تواند زمان تماس ناخن‌هایتان را با آب کاهش دهد، زیرا تماس بیش از حد آب می‌تواند ساختار ناخن را ضعیف کند. برای مثال، پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف یا کارهای خیس دیگر را در نظر بگیرید. دکتر استرن می‌گوید: “ناخن مانند یک اسفنج است. مثلاً 1000 برابر بیشتر از پوست آب را جذب می کند.” او می گوید قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب می تواند فشار قابل توجهی بر روی سلول‌های ظریف ناخن (به نام اونیکوسیت) وارد کند که می‌تواند منجر به شکنندگی، لایه‌برداری و شکستگی شود.

نکته:

خیس کردن ناخن‌ها قبل از مانیکور اشتباه است. به گفته دکتر گرین، این نه تنها ناخن‌های شما را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می‌کند، بلکه اجازه نمی‌دهد لاک ناخن به خوبی روی ناخن قرار گیرد یا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

تمیز و خشک کردن دست ها

اگر می‌خواهید ناخن‌های سفید و محکم داشته باشید مهم‌ترین کار از بین بردن آلودگی از زیر ناخن‌های دست و پا است. اما باید بدانید که ناخن‌های خیس بیشتر در معرض آلودگی و قارچ قرار می‌گیرند در نتیجه پس از هر بار شستشو دست و ناخن باید آنها را با حوله خشک کنید و نگذارید بستری برای میکروب و قارچ‌ها مهیا شود.

نکته:

مواد شوینده به خاطر دارا بودن مواد شیمیایی ناخن‌ها را ضعیف و شکننده کرده و پوست اطراف ناخن را تخریب می‌کنند. پس در هنگام شستشو ظرف ها حتما از دستکش استفاده کنید.

با ناخن ها ملایم رفتار کن

به گفته سوزان سی تیلور، پزشک متخصص پوست بهترین مراقبت از ناخن مراقبت ملایم است. او می‌گوید: «گاهی اوقات مردم انتهای سوهان ناخن را می‌گیرند و زیر ناخن‌های خود را فرو می‌کنند تا کثیفی آن را خارج کنند. اما این کار تهاجمی می‌تواند صفحه زیرین ناخن را از بستر زیرین آن جدا کند و می‌تواند باعث یک عفونت قارچی باکتریایی شود. در نتیجه؛ جدا کردن ناخن کاشت یا ژلیش هم نباید به صورت تهاجمی باشد. اگر این کار به زور انجام شود لایه‌های ناخن از هم جدا می‌شوند و آسیب جدی به آنها وارد می‌شود.

نکته:

با ناخن‌ها با احتیاط رفتار کنید تا آسیب کمتری در مانیکور یا پدیکور ببینند.

برس زدن به ناخن‌ها

تمیز کردن ناخن‌ها در روتین مراقبت پوست دست و ناخن مهم است. بنابراین برای تمیز کردن زیر ناخن از یک برس ناخن بعد از شستشوی دست ها کمک بگیرید. در واقع؛ ناهن ها باید از آلودگی و میکروب ها دور بمانند و تمیز کردن زیر آنها بسیار ضروری است. برای تمیز کردن ناخن اگر برس مخصوص ناخن را ندارید می‌توانید از یک مسواک نرم استفاده کنید.

نکته:

هرگز ناخن‌ها را با برس ضخیم تمیز نکنید و برای تمیز کردن به آنها فشار نیاورید.

خوش فرم نگه داشتن ناخن های دست و پا

مانیکور یا خوش فرم کردن ناخن‌ها یکی از مهم‌ترین روش‌های مهم در روتین مراقبت از ناخن است که باید هر دو هفته یک بار بنا به رشد ناخن ها توسط ناخن کار متخصص یا خودتان انجام شود. مانیکور شامل مراحل مختلفی است که باید طبق اصول انجام شود. در واقع؛ با مانیکور پوسته‌های اضافه دور ناخن به طور کامل گرفته شده، شیارها و زردی‌های صدف ناخن توسط سوهان از بین می‌روند و در نهایت با پولیش ناخن براق و تمیز می‌شود. جالب است بدانید که مانیکور باعث می‌شود تا شما صدف ناخن بزرگتر و زیباتری داشته باشید. البته برای خوش فرم کردن ناخن‌ها نیاز به مانیکور حرفه‌ای نیست، یک سوهان ناخن و ناخن‌گیر مناسب ناخن‌های شما را خوش‌فرم خواهد کرد.

نکته:

برای دور نگه داشتن کوتیکول‌ها از دور ناخن‌ها آنها را با یک فشاردهنده به آرامی به عقب برگردانید اما آنها را برش نزنید تا دچار عفونت و زخم نشود.

ماساژ ناخن‌ها و پوست اطراف آن

پوست روی ناخن، ظریف و مستعد آسیب است و نیاز به مراقبت زیادی دارد. بنابراین باید روزانه مخصوصا قبل از خواب یا قبل از انجام مانیکور پوست روی ناخن و اطراف آن را با روغن مخصوص گیاهی ماساژ داد تا مقاومت بیشتری پیدا کند. پس با استفاده از روغن‌های مخصوص ناخن باعث تقویت، رشد و سلامت آنها شوید. روغن‌های گیاهی به کمک فرمولاسیون قدرتمندی که دارند، می‌توانند آرزوی شما را در داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا برآورده نماید. این روغن ها که به روغن های ماساژ ناخن شناخته می‌شوند برای سلامتی ناخن مناسب هستند.

نکته:

ماساژ منظم، گردش خون را افزایش می‌دهد و برای رشد ناخن‌ها بسیار مهم است. این ماساژ می‌تواند با کمک کرم دست یا روغن های مخصوص ناخن مانند روغن آرگان یا زیتون انجام شود. یادتان باشد که این ماساژ باید به صورت مدور انجام شود.

لایه برداری و مرطوب کردن پوست اطراف ناخن

مرطوب کردن یک راز شناخته شده برای داشتن پوست سالم است، اما اغلب در مراقبت از ناخن نادیده گرفته می‌شود. در حالی که ناخن‌های خشک و شکننده می‌توانند نتیجه عوامل زیادی باشند، اما در نهایت رطوبت است که آنها را نجات می‌دهد. درواقع؛ پوست دست بیشتر از پوست صورت شسته می‌شود، پس احتمال خشکی پوست دست بیشتر است. بنابراین؛ لایه‌برداری و مرطوب نگاه داشتن پوست اطراف ناخن برای مراقبت از پوست و جلوگیری از ترک خوردگی و بریدگی پوست مهم و ضروری است. نرم کننده‌ها شامل فرمول‌های CF انتخاب خوبی برای مرطوب نگه داشتن و تقویت ناخن‌ها هستند. همچنین؛ بعد از اسکراب و لایه برداری پوست‌های اضافه اطراف ناخن حتما باید به عنوان مکمل پوست را با کرم دست مرطوب کنید تا خشک و شکننده نشود.

نکته:

پوست اطراف ناخن یکی از حساس‌ترین نقاط پوستی است که باید به صورت روتین مرطوب شده تا ناخن‌هایی نرم، سالم و منعطف داشته باشیم.

کوتیکول های خود را به حال خود رها کنید

برش دادن، عقب راندن، یا تلاش برای خلاص شدن از شر کوتیکول‌ها، معمول است، اما کوتیکول‌ها دشمن نیستند. به گفته دکتر دانا استرن، متخصص پوست و متخصص ناخن، در واقع، کوتیکول «مهر محافظ طبیعی ناخن» است. بهم ریختن کوتیکول‌های شما می‌تواند به مراتب بیشتر از اینکه مفید باشد آسیب به ناخن‌های شما وارد کند. دکتر استرن می‌گوید برش نادرست کوتیکول می‌تواند ناخن ها را آسیب‌پذیر و در معرض خطر عفونت قرار دهد. در واقع؛ «وقتی کوتیکول‌های شما خشک یا زخمی می‌شود، می‌تواند به بستر ناخن آسیب برساند و روی رشد ناخن‌های شما تأثیر بگذارد.

نکته:

برای کمک به محافظت و تقویت ناخن ها متخصصین توصیه می‌کنند که کوتیکول‌ها را با کرم یا روغن کوتیکول مرطوب کنید.

با ناخن های خود مانند موهای خود رفتار کنید

این یک قانون طلایی است. مو و ناخن هر دو از پروتئین های کراتین تشکیل شده‌اند، بنابراین منطقی است که بسیاری از قوانین مشابه برای درمان هر دو آنها اعمال شود. دکتر استرن می‌گوید مو و ناخن هر دو ممکن است در اثر پردازش بیش از حد دچار کم آبی شده و آسیب ببینند. در نتیجه؛ پاک کردن مکرر لاک، ژل‌ها و اکریلیک‌ها همان کاری را که رنگ‌ موها، مواد شیمیایی و حرارت دادن با موها می‌کند، می‌تواند با ناخن‌ها انجام ‌دهند. همانطور که آبرسانی می‌تواند به ترمیم مشکلات مو مانند موخوره و شکافته شدن موها کمک کند، می‌تواند به بهبود خشکی و شکننده شدن ناخن‌ها نیز کمک کند.

نکته:

دکتر گرین می‌گوید: «همانطور که موهایتان را با نرم‌کننده‌های غنی‌شده تحت مراقبت هفتگی قرار می‌دهید؛ باید ناخن هایتان را هم مرطوب نگه دارید».

تاثیر آب و هوا بر روی ناخن‌ها

زمستان می‌تواند زمان سختی برای پوست، مو و ناخن باشد. نه تنها هوای سرد و خشک باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود، بلکه نوسانات شدید دما هم می‌تواند باعث آسیب بیشتر به ناخن‌ها شود. در واقع؛ تغییر دما می‌تواند باعث انقباض و انبساط مکرر سلول‌های ناخن شود که منجر به شکستگی در آنها می‌شود.

نکته:

همیشه در زمستان دستکش بپوشید و برای محافظت از پوست دست و ناخن‌هایتان، آن را مرطوب نگاه دارید.

در مورد محصولات ناخن خود تجدید نظر کنید

سوهان ناخن:

سوهان ناخن شیشه‌ای یا کریستالی را به جای سوهان‌های زبر قدیمی انتخاب کنید.

پاک کننده لاک ناخن:

در بهترین حالت، از پاک کردن لاک ناخن به طور کلی اجتناب کنید. اما از آنجایی که بسیاری از ما به طور کامل لذت یک مانیکور و طراحی ناخن زیبا را کنار نمی‌گذاریم، بهتر است در عوض از پاک کننده‌های غیر استون (مانند پاک کننده لاک ناخن بدون مواد شیمیایی استفاده کنیم که حاوی روغن های مرطوب کننده باشند.

محصولات رشد ناخن:

بسیاری از محصولات به اصطلاح درمان ناخن یا رشد ناخن موجود در بازار در واقع لاک‌های شفاف ناخن با افزودنی‌های بازاریابی هستند که اعتبار علمی ندارند. پس برای مراقبت از ناخن‌هایتان از یک برند معتبر خرید کنید.

در مورد رشد ناخن‌ها صبور باشید

اگر شما عادت به جویدن ناخن دارید لازم است بدانید دیگر وقت پایان دادن به این عادت غلط است. داشتن عادات سالم به علاوه صبر در مراقبت از ناخن نتیجه می‌دهد. اما تمرکز اولیه باید بر روی کشف چگونگی تقویت ناخن‌ها باشد، نه حل معمای رشد سریع ناخن‎‌ها. اگر به خوبی از ناخن‌ها مراقبت کنید، باعث محکم‌تر شدن ناخن‌ها می شوید.

نکته:

اگر با ناخن‌های شکننده و شکستگی دائمی ناخن هایتان همچنان در حال مبارزه هستید، هوشمندانه است که ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا زمانی که استحکام خود را به دست آورند. سپس پایه و اساس لازم برای رشد طولانی‌تر را خواهند داشت.

ناخن‌هایتان را با سوهان نابود نکنید

استفاده از سوهان ناخن نیاز به تخصص لازم یا یادگیری اصولی دارد. باید بدانیم که، هر نوع سوهانی برای ناخن‌ها مناسب نیست. به عنوان مثال سوهان‌های زبر می‌توانند قاتل ناخن‌های شما باشند و با هربار برخورد با ناخن شکاف‌ها و ترک‌های کوچک و بزرگی را روی ناخن ایجاد کنند و باعث شکنندگی در آنها شوند. پس قبل از اینکه دست به سوهان شوید حتما از نرم و حرفه‌ای بودن آن اطمینان حاصل کنید یا از یک متخصص ناخن در خرید سوهان مشاوره بگیرید.

نکته:

هنگام سوهان کشیدن، آن را به‌صورت رفت و برگشتی روی ناخن نکشید، بلکه باید خیلی آرام در یک جهت سوهان کشید تا کمترین احتمال شکستگی در ناخن به ‌وجود بیاید.

منبع:

https://www.realsimple.com/beauty-fashion/skincare/hands-feet/healthy-nail-care-tips

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *